1. In Ekeren is het nog steeds goed wonen, leven en werken. Dit blijkt uit tal van statistieken en dat vernemen we zeer vaak van onze inwoners. We willen ons “dorp in de stad” koeste ren en bewaren.
2. We willen de identiteit en eigenheid van de verschillende wijken bewaren met een gevarieerd woningaanbod. Daarbij moet er voldoende aandacht zijn voor eengezinswoningen, zodat gezinnen in Ekeren voldoende kansen krijgen om een geschikte woning te vinden.
3. In Ekeren is er geen plaats voor bijkomende hoogbouw. Bij nieuwbouwprojecten willen we dat appartementen afgestemd zijn op het karakter van de wijk.
4. De komende legislatuur moet werk gemaakt worden van een RUP voor de wijk Donk. Met dit RUP willen we een duidelijke visie verankeren om de Donk te vrijwaren van hoogbouw en vooral vermijden dat steeds meer eengezinswoningen vervangen worden door appartementen. Verder is het belangrijk om in dit RUP aandacht te hebben voor de bescherming en vrijwaring van de Laarse beekvallei en ditin het kader van het waterplan “Ekerse beeklandschappen”.
5. Een masterplan voor Leugenberg moet een duidelijke visie ontwikkelen op de zone met handelszaken rond en aan de gewestweg en ook meer duidelijkheid bieden op de toekomst van de zone van de sportvelden tussen Kwadraat en Deugniet. Hierbij zetten we maximaal in op het behouden van recreatie, open ruimte en landbouw.
6. Een RUP voor Puihoek moet er voor zorgen dat de delen van het gebied die niet onder de WORG (watergevoelig open ruimte gebied) valle, onbebouwbaar blijven. Voor ons moet het ganse gebied uitdrukkelijk als open, onbebouwd gebied behouden blijven.
7. De aanleg van een spoorvertakking Oude landen in het kader van het gewestelijk RUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen ligt volledig stil. Indien dit alles opnieuw opstart willen we vooral waken over de belangen van de Ekerse woonwijken die grenzen aan de mogelijke tracés en we pleiten voor een meer participatieve aanpak om het nodige draag vlak te vinden voor het project. Voor ons blijft een ingetunnelde variant de beste optie om de leefbaarheid maximaal te garanderen. We blijven pleiten voor de aanleg van het sportpark Oude Landen.
8. Wat betreft Hoekakker pleiten we voor een bijsturing van de huidige plannen, gelet op de watergevoeligheid van het gebied en de evoluties inzake klimaat en de wateroverlast die overal steeds meer onvoorspelbaar wordt. We blijven ook structurele en duurzame oplos singen vragen voor de mobiliteit indien er bebouwing komt.
9. Op Rozemaai is de uitbreiding en verdere aan leg van het nieuwe park volop bezig. We blijven benadrukken dat een park aanleggen een belang rijke hefboom kan zijn voor een fraaiere en meer leefbare woonwijk, maar minstens even belangrijk is het toekomstig structureel onderhoud. Daarvoor vragen we bijkomende middelen aan de stad.
10. We volgen het project de Nieuwe Rand van nabij op. Dit project van de Vlaamse overheid heeft de ambitie om met tal van partners, actiecomités en lokale besturen samen te werken aan het verbeteren van de mobiliteit in de Antwerpse Noord-en oostrand. Tegelijk is dit ook een leefbaarheidsproject waarbij veel aandacht gaat naar zachte verbindingen, het bufferen en milderen van geluidsoverlast en het verbeteren van de leefkwaliteit en de gezondheid. Voor ons moeten Haventracé (A12) en de toekomstige A102 voorzien worden van alle nodige bufferende en milderende maatregelen die de leefbaarheid van Ekeren verbeteren. Een gedeeltelijk ondertunneling van de zone tussen de knoop A12/E19 en de Leugenberg is volgens ons de beste optie.
11. Alternatieve energie is ook voor ons belangrijk maar er staan voldoende windmolens in de onmiddellijke nabijheid van Ekeren in aangrenzende havengebied. Daarom wil Ekeren geen windmolens op haar grondgebied en moet er nu gezocht worden naar andere locaties.